رابرت کخ

رابرت کخ

بازخوانی زندگانی و مرگ رابرت کخ

با وجود کشف آنتی بیوتیک های جدید و آموزش روش های پیشگیری باز هم سالانه حدود 8 میلیون نفر به بیماری سل مبتلا شده و دو میلیون نفر در اثر آن جان خود را از دست می دهند.

این در حالی است که بیش از 125 سال از کشف باسیل سل یا باسیل کخ به وسیله پزشک معروف آلمانی ، رابرت کخ می گذرد.

دکتر رابرت کخ زمانی عامل سل را کشف کرد که این میکروب موجب مرگ حداقل یک نفر از هفت نفر فرد بالغ می شد .

وی در آذر ماه 1843 به دنیا آمده . میکروب های بسیار مهم دیگری را نیز کشف کرده است که با سیل آنتراکس (عامل بیماری سیاه زخم و نیز میکروب ویبریوکلرا (عامل بیماری وبا) از جمله مهمترین این کشفیات هستند.

اهمیت اقدامات دکتر کخ به ویژه در زمینه سل به حدی بوده که موجب شد تا وی جایزه نوبل 1905 را به خود اختصاص دهد. علاوه بر این تکنیک های رنگ آمیزی دکتر کخ که هنوز در رنگ آمیزی بسیاری از میکروب ها به کار می روند . او را به عنوان یکی از بنیان گذاران علم باکتری شناسی نوین مطرح کرده اند.

کخ علیه سل

بررسی ها نشان داده اند که سل اصلی ترین بیماری عفونی کننده خانم ها در سنین باروری است. از طرف دیگر ، این بیماری امروزه یکی از علل اصلی مرگ در افراد مبتلا به ایدز را تشکیل می دهد.

خود باسیل سل به طور معمول به سادگی و از طریق ترشحات تنفسی از فرد آلوده مبتلا به سل ریوی به فرد سالم منتقل می شود. در واقع فرد آلوده قادر است تا حتی در حین خنده یا صحبت کردن معمولی هم موجب انتقال بیماری شود.میکروب سل که هوا را خیلی دوست دارد.پس از ورود به دستگاه تنفسی فرد سالم وارد قسمت های تحتانی یا میانی ریه میشوند .این دو قسمت از ریه به دلیل دارا بودن بیشترین میزان جریان هوا بیشتر از سایر نواحی ریه مطلوب با سیل سل هستند .در ادامه سیستم فرد سالم که ورود میکروب به بدن را تشخیص داده به میکروب حمله کرده و با ترشح موادی سعی در نابود کردن آن می کند اما مشکل اینجاست که میکروب سل ساختمان خاصی دارد که مانع نابودی کامل آن به وسیله ی سیستم دفاعی بدن می شود.این وسیله باعث میشود تا میکروب سل در حالی که سلول های سیستم دفاعی بدن احاطه اش کرده اند،به صورت نهفته باقی بماند ودر سالهای آینده و در صورت بروز ضعف سیستم ایمنی از خواب بیدار شود.

در تمامی این مدت،بیماری سل بدون علامت است ولی با انجام تستی به نام PPD میتوان وجود آنرا در بدن شناسایی کرد.در این تست،مقداری از اجزای پروتیینی بدست آمده از میکروب سل کشته شده به داخل پوست تزریق میشود.  این تزریق موجب تحریک سیستم ایمنی بدن و ورود سلولها به آن ناحیه میشود بطوریکه پس از یک تا دو روز یک واکنش پوستی موضعی به صورت قرمزی و یا برجستگی پوست وجود خواهد داشت.

متخصصان با اندازه گیری قطر این ضایعه به بررسی احتمال ابتلای آن فرد به سل می پردازند. بر این اساس، چنان چه قطر این برجستگی پس از گذشت 48 ساعت از 10 میلی متر بیشتر باشد، معنی اش این است که آن فرد به بیماری سل مبتلا شده است.البته ثبت شدن این قسمت نشان دهنده وجود یک عفونت فعال نیست بلکه تنها آلودگی به میکروب سل را در یک دوره زمانی از طول زندگی نشان می دهد اما میکروب سل در صورت بروز ضعف سیستم ایمنی می تواند دوباره بیدار شده و سل ثانویه را ایجاد کند.در این حالت هر قسمتی از بدن که میکروب سل در آنجا قرار گرفته می تواند تحت تاثیر این بیماری قرار بگیرد.سل ثانویه به طور معمول خود را بصورت علایمی مانند سرفه های طولانی حاوی خون،درد قفسه سینه،تب،لرز،تعریق،کاهش وزن و اشتها،رنگ پریدگی و خستگی زود رس نشان می دهد اما قادر است بسیاری از سیستم های بدن از جمله غدد لنفاوی ،قلب،کلیه،مفاصل،ستون مهره ها ومغز را هم درگیر کند.خوشبختانه پیشرفت علم و بروز آنتی بیوتیکهای جدید از جمله ایزونیازید و ریفامپین تغییرات اساسی در درمان بیماری سل ایجاد کرده اند ودر صورت مصرف بموقع قادرند از بروز یا پیشرفت بیماری سل جلوگیری کنند .

کخ علیه وبا

در سال 1883 در حالی که کخ هنوز مشغول ادامه کارهایش درباره سل بود،بعنوان رهبر کمیسیون آلمانی وبا برای بررسی شیوع وبا به مصر فرستاده شد.او توانست میکروب وبا در آنجا کشف کند وکشت های خالص آنرا با خود به آلمان بیاورد. او همچنین در سفر به هند نیز در مورد شیوع وبا در آن کشور به تحقیق پرداخت.

کخ براساس ذانش زیست شناسی میکروب وبا و نحوه انتقال آن اصولی را برای کنترل همه گیری های وبا تدوین کرد که در سال 1893 در سدن المان بوسیله دولتهای قدرتمند آن زمان اروپا مورد پذیرش قرار گرفت ومبنایی برای روشهای مهار وبا شد که هنوز نیز کاربرد دارد .

کار او در زمینه وبا جایزه ای 100هزار مارکی را هم برای او به ارمغان آورد، همچنین تاثیر مهمی در طرحها برای حفظ بهداشت منابع آب داشت.

نکته مهم در این میان،نقش اساسی دکتر کخ در کشف عامل بیماری سل و انجام تحقیقات زیاد در این باره است.خدمات پرشمار وی به نوع بشر باعث شده اند تا حتی یکی از کوه های ماه را به نام او نامگذاری کنند.جالب این جاست که هیچکدام از میکروب هایی که او با انها سروکار داشت،نتوانستند موجب مرگدکتر کخ بشوند بلکه وی در خرداد ماه سال 1910 و در حالی که 66ساله بود،در اثر حمله قلبی درگذشت.

8 نظر

  1. طراحی سایتطراحی سایت:

    عالی بود - باتشکر

  2. طراحی سایتطراحی سایت:

    عالی بود - باتشکر

  3. دریا دلدریا دل:

    بزرگترین شبکه اجتماعی فارسی زبان میزبان لحظه های شما شبکه اجتماعی فیس کمپ www.facecamp.ir عضویت سریع http://facecamp.ir/signup/invited:b8d64df13d04b45a616a161e2dd69359 با امکانات بی نظیر تبادل لینک هوشمند با فیس کمپ http://link.facecamp.ir افزایش اد لیست یاهو http://facecamp.ir/yahoo چت خصوصی / چت گروهی / آپلود عکس / کسب درآمد http://alexapopup.com تبلیغات ارزان / طراحی چت روم / طراحی سایت شبکه اجتماعی منتظر حضور گرمتون هستیم لحظات طلایی در فیس کمپ

  4. پکیج طلایی افزایش بازدیدپکیج طلایی افزایش بازدید:

    پیشرفت سریع سایت و وبلاگ شما در گوگل و الکسا باپکیج طلایی پیشرفت چشم گیر سایت شما در الکسا و گوگل به صورت کاملا تضمینی امکانات بی نظیر پکیج طلایی ارسال 400000 هزار بازدید واقعی با آی پی ایران به وبسایت شما ! ارسال و ثبت 1000 بک لینک غیر ایرانی با نام و آدرس سایت شما ! ثبت 100 بک لینک ایرانی با اتوریته 30 به بالا با تاثیر گزاری بسیار بالا ارسال 2000 دیدگاه تبلیغاتی با متن دلخواه شما به وبلاگ های بروز شده بلاگفا + میهن بلاگ + پرشین بلاگ + پارسی بلاگ ارسال 100000 ایمیل با متن تبلیغاتی شما به لیست جیمیل فعال ایرانی !!! هدیه : ارسال 1000 فالوور به اینستاگرام یا فیسبوک شما همه امکانات و خدمات بالا هزینه ای بالای 900 هزار تومان برای شما دارد پکیج طلایی آی الکسا با

  5. دبیرستان وکنکور فرادبیرستان وکنکور فرا:

    www.fera.ir دوست من سلام وب عالی دارید خدا قوت خسته نباشید. شما هم در این امر خداپسنده شریک باشید سایت دبیرستانی کنکوری فرا با آدرس www.fera.ir جهت ارائه خدمات رایگان به دانش آموزان و دانشجویان این مرز و بوم دایر گردیده و همواره تلاش کرده ایم بهترین ها را تقدیم نماییم حال شما دوست گرامی با لینک کردن ما در وب خود در این امر خیر سهیم باشید. رنک سایت ما بالا بوده و بازدید چند هزار نفری ما نیز برای شما هم مفید خواهد بود همچنین ما به صورت ماهانه لیست وبلاگ هایی رو که ما رو لینک می کنند به هزاران کاربرمون ارسال می کنیم تا بازدید شما افزایش یابد با سپاس فرآوان www.fera.ir

  6. manicuremanicure:

    Post writing is also a fun, if you be acquainted with afterward you can write or else it is complex to write.

  7. http://nikkiferree.hatenablog.com/entry/2014/09/16/143356http://nikkiferree.hatenablog.com/entry/2014/09/16/143356:

    Quality articles is the key to interest the visitors to go to see the web site, that's what this web page is providing.

  8. maudemlenar.wordpress.commaudemlenar.wordpress.com:

    You actually make it seem so easy along with your presentation however I in finding this matter to be really one thing which I believe I would never understand. It kind of feels too complicated and extremely wide for me. I'm looking ahead in your next submit, I'll attempt to get the grasp of it!