کلسیم و حمله قلبی

کلسیم و حمله قلبی

بعضی پزشکان تصور می کنند مصرف مکمل های کلسیم سبب افزایش احتمال حمله ی قلبی می شود . عده یی از پزشکان معتقدند مصرف مکمل کلسیم بر احتمال بروز حمله ی قلبی تاثیر اندکی دارد یا اصولا تاثیر ندارد .

در مورد مصرف مکمل های کلسیم و حمله ی قلبی از آن جهت نگرانی وجود دارد که بسیاری از مردم برای درمان یا پیشگیری از بیماری های استخوان از جمله پوکی استخوان از مکمل های کلسیم استفاده می کنند . نتایج یک بررسی جدید که توسط محققان در انیستیتوهای ملی بهداشت آمریکا انجام شده حاکی از آن است که احتمال بروز حمله ی قلبی ، استروک یا سایر بیماری های قلب و عروق به علت مصرف مکمل های کلسیم ، فقط در مردان افزایش می یابد اما نتایج سایر بررسی ها حاکی از آن است و این احتمال هم در آقایان و هم در خانم ها افزایش پیدا می کند .

تصور می شود کلسیم موجود در مکمل ها ممکن است بعد از مصرف وارد صفحه های موجود در سرخرگ ها شود. این حالت را آتروسکلروز atherosclerosis یا تصلب شرائین می نامند . ورود کلسیم به درون این صفحه ها سبب سفت و سخت شدن آنها شده و احتمال بروز بیماری قلب را می افزاید.

پیش از آنکه پزشک بتواند به صورت قاطع اعلام کند که مصرف مکمل کلسیم بر احتمال بروز حمله ی قلبی تاثیر دارد ، لازم است پژوهش بیشتری در این زمینه انجام شود . مکمل های کلسیمی که بعضی پزشکان در مورد مصرفشان نگران هستند فقط شامل کلسیم است و شامل مکمل هایی نمی شود که در ترکیب خود کلسیم و ویتامین D دارند یا حاوی مکمل های مولتی ویتامین هستند . کلسیم حاصل از منابع غذایی مانند لبنیات و سبزی هایی که برگ سبز بزرگی دارند مایه ی نگرانی نیست .

نکته ی مهم آن است که توصیه های رایج در مورد مصرف مکمل های کلسیم در افرادی که دچار پوکی استخوان هستند یا در معرض خطر این بیماری می باشند تغییر نکرده است . به هرحال مانند تمامی مسائل سلامتی برای تایین بهترین روش همیشه باید به پزشک به مشاوره نشست .

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...