بقراط

بقراط

بقراط ، بزرگترین طبیب و حکیم یونانی است که در سال 460 قبل از میلاد بدنیا آمد.او به پدر علم پزشکی مشهور است که شاگرد "فیثاغورث" بود.نام او " هیپوکراتس کوسی " است که به صورت معرب بقراط و در ماخذ اسلامی بنام های ابقراط ، ابوقراطیس ، بقراطیس و چیزهای دیگر هم آمده است.

نام پدرش "هراکلیدس" و نام مادرش " فنارته " است.

بقراط بنا به روایات زیادی که در منابع آمده،از خانواده " اسکلیپیادس " که شغل پزشکی ، شغل خانوادگی آنها بود. او بعد از اینکه مدتی نزد پدرش علم را آموخت، نزد " دیمقراطیس " دموکریت فیلسوف بزرگ ، ادامه تحصیل داد و مدتی به عنوان پزشک دوره گرد ، در آسیای صغیر و سرزمین یونان به سیاحت و طبابت پرداخت تا اینکه در آن زمان ، احاطه کامل در علم طب و پزشکی علمی و تجربی پیدا کرد و به لحاظ تشریح و نقد علمی شناخت بیماریها ،سر آمد همه شد و به عنوان وحید زمان خود و کامل و فاضل و معلم همه ی اشیاء ضرب المثل بود.

کارش به جایی کشید که مردم او را چون خدایی می پرستیدند . او اطلاعاتی را که در مصرو و در مدارس " کنیدوس و کوس " گردآوری کرده بود ، تنظیم و تدوین کرد و در صناعت " قیاس و تجربت " قوتی عجیب داشت که هیچکس به پای او نمی رسید. وی مدت 76 سال عالم و معلم بود و اولین کسی بود که به بیگانگان طب را آموخت و آنان را مانند فرزندان خود می دید و در کتاب " عهد خویش " به اطباء بیگانه گفت : که مبادا علم طب از بین برود و اولین نفر بود که برای استمرار علم پزشکی ، آثاری در این باره نوشت.ظهور بقراط در سال 96 بتاریخ " بخت و النصر " و مطابق با چهاردهمین سال سلطنت " بهمن دراز دست " پادشاه ایران بود . درباره اخلاق نیکو و پسندیده او ، سخن زیاد گفته اند. و مشهور است که در دربان شاهان، دوری می کرد و فقط دو مرتبه برای درمان شاه یونانی ، نزد آنها رفت و بعد از درمان سریعا به شهر خودش برگشت ولی برای درمان پادشاه وقت ایران ، نرفت زیرا ایرانیان را دشمن یونانیان میدانست.

بنام " مایاارسیا " و دامادش " پلیبوس " داشت که ظاهرا دختر او از دو برادرش عالم تر بود.

در گذشت بقراط

او 375 سال قبل از میلاد مسیح در شهر " لاریسا " از دنیا رفت .او در آن موقع 90 تا 95 ساله بود.

آثار

آثار و رساله های او ( صحت بعضی از آنها جای تردید است ) به چندین زبان از جمله عربی ترجمه شده.تالیفات زیادی به بقراط نسبت داده اند ولی آثار او در میان مسلمانان بیشتر به واسطه شرح ها یا تفسیر های جالینوس شناخته شده اند، زیرا پزشکان مسلمان بر این عقیده بودند که گرچه بقراط پزشکی را به اوج خود رسانده ولی " جالینوس "سخن او را ویراسته تر و روشن تر بیان کرده و به معنای واضح تر و دقیق تر ، مسلمانان تنها با آن دسته از آثار او که توسط " جالینوس " تفسیر شده آشنا هستند. تنها عده ی کمی از پزشکان دوران اسلامی کوشش کردند تا مستقیما از شیوه بقراط پیروی کنند . برخی از آثار او عبارتست از :

الامراض الحاده یا کتاب (ماءالشعیر)

الامراض الوافده یا (ابیندیمیا)

تقدمة المعرفه

اخلاط یا ( کتاب الطبایع)

الارکان یا ( طبیعة الانسان)

العهد یا ( الایمان )

الفصول یا (آفوریسم) مشهور ترین اثر بقراط که همواره با تفسیر جالینوس بر آن، مطرح بوده است.

الاهویه و الازمنه و المیان و البلدان ، درباره آنچه که پزشک باید از شرایط اقلیمی ، آب و هوا، مسائل قوم شناسی و غیره باید در نظر گیرد.

سوگند نامه ی بقراط که هنوز هم محصلین طب در هنگام گرفتن عنوان دکتری از آن یاد می کنند،از اهمیت بسزایی برخوردار است.

4 نظر

  1. manicuremanicure:

    Definitely consider that that you said. Your favorite justification seemed to be at the net the simplest thing to remember of. I say to you, I certainly get annoyed whilst folks think about issues that they just do not recognize about. You managed to hit the nail upon the highest as neatly as defined out the entire thing without having side effect , other folks can take a signal. Will likely be back to get more. Thanks

  2. BHWBHW:

    Wonderful blog! Do you have any tips and hints for aspiring writers? I'm hoping to start my own site soon but I'm a little lost on everything. Would you suggest starting with a free platform like Wordpress or go for a paid option? There are so many choices out there that I'm totally confused .. Any suggestions? Thanks!

  3. lidagustaveson.wordpress.comlidagustaveson.wordpress.com:

    I think the admin of this site is actually working hard in favor of his website, as here every information is quality based material.

  4. http://ameblo.jp/http://ameblo.jp/:

    Good post. I certainly appreciate this site. Keep writing!